Szeretnéd ha a gyermeked ebben a rohanó világban egy csendes lelassult letisztult közegben, egyszerű mégis életszerű eszközök mellett fejlődne, miközben kielégül a szocializációs igénye is???
1,5-4 éves korban már fontos a társakkal való egymás mellett, később pedig a közös együtt játszás. De nem mindegy, hogy milyen közegben ismerkedik a számunkra legfontosabb kincsünk.
Mi Montessori szemléletben vezetjük a gyermekfelügyeletünket, ahol a nevelő alakítja ki az előkészített környezetet, mely a gyermekek életkorához illeszkedik. Ebből a kicsi maga választja ki azt az anyagot, amellyel foglalkozni szeretne, játszik-dolgozik vele, belső érdeklődés alapján, saját akaratából járja végig a megismerés útját. A pedagógus csak segít, bemutat, ha kéri a gyermek, de hagyja egyénileg dolgozni – játszani. Így érvényesül a megismerési folyamatban az érdeklődés, és a személyiség központúság. Hagyjuk a gyermeket kibontakozni. A tapasztalatok szerint a tehetséges gyermekek szinte szárnyalnak egy ilyen nevelői attitűd mellett.
Míg a hagyományos pedagógia szerint a gyermek érzékszerveit egyszerre működteti, addig a Montessori külön eszközöket fejlesztett ki az egyes érzékszervek kiművelésére. Az eszközökkel való gyakorlás hatására az érzékszervek kifinomulnak (látás, hallás, tapintás, szaglás) és egy magasabb fokon integrálódnak.
A hétköznapi tevékenységekben kivehetik a részüket pl. felterítheti a saját terítékét, ha kiborít valamit segédkezhet a feltakarításában, elkészítheti velünk a saját reggelijét, uzsonnáját, természetesen mindig csak a saját életkorának megfelelő módon, hogy minden feladat elvégzésekor sikerélménye legyen. Időnként közösen sütünk, főzünk, kertészkedünk.
Egész évben az évszakok és a jeles napok adják meg tevékenységünk irányvonalát. A mondókák és dalok, átszövik a mindennapjainkat, így megvalósul az anyanyelvi nevelés feladata is.
Speciális eszközeink segítségével élesítjük egyenként a gyermekek érzékszerveit.
Látás fejlesztése – színek, formák, párosítása
Hallás fejlesztése- különböző hangok felismerése, párosítása
Tapintás fejlesztése- különböző textúrájú anyagok tapintása, párosítása
Szaglás fejlesztése- illatok párosítása képekkel
Fontos fejlesztési terület a gyermekek nagy izmainak fejlesztése. A nagy mozgásokkal kapcsolatos készségek a test nagy izmainak helyes használatát foglalják magukba. Az udvari játékok ezek fejlesztésére a legalkalmasabbak, hiszen elég tér és eszköz áll rendelkezésre a megvalósításukhoz. Természetesen a mondókás tornák során, sorversenyek, akadálypályák használata közben is erősíthetjük az izomzatot.
A finom motorika képessége a kis izmok használatát igénylő mozgásformák kivitelezését jelenti. Pl. az ujjak kis izmainak fejlesztése előkészíti a későbbi ceruzafogás képességét. A Montessori játékok szinte mindegyikét 3 ujjas tárgyfogással mutatjuk be, így a kis izmocskák állandó erősítése biztosított.
Matatófalunkon csupa finom motorikát, érzékszervet fejlesztő eszközt helyeztünk el.
Amit még kiemelkedően fontosnak tartunk programunk során, az a csend gyakorlat. A gyerekekkel egy kialakított rendszer szerint minden nap egy kis időre elcsendesedünk. Beszéd nélkül, csak mozdulatokkal végezzük a feladatokat. A csend már ebben a korban is elvarázsolja a gyerekeket. A csend hatással van az összes érzékszervünkre. Jobban érzékeljük saját magunkat is.
Ez a játék jó hatással van az idegrendszerre, hiszen a rohanó világban lelassulunk, elcsendesedünk.
Remélem kedves látogató téged is magaddal ragadt az az érzés amellyel mi tervezgetjük munkánkat.
Természetesen a legfontosabb, hogy örömteli, boldog napokat adjunk minden hozzánk látogató kisgyermeknek, s általuk nektek szülőknek is. Ezt pedig közös munkával együttesen érhetjük el!
Ehhez a közös feladathoz várjuk szeretettel azokat a szülőket akik maguk is hasonló gondolatok mentén szeretnék nevelni, fejleszteni, csöppségüket !