Montessori a kisgyermekkorban 12 -18 hónaposig

10 fejlesztő ötlet  12-18 hónapos kicsidnek

A 12 hónapos kort elhagyva, kicsink már felállt és elindult. Mindent a szájába vesz, hogy nyelvével  „letapogassa” őket. Stabilan ül, és ez hosszan tartó elmélyült tevékenységekre sarkallja őt. Kezét egyre ügyesebben használja. Marokkal fog még meg mindent, de a fejlesztő játékok abban segítik őket, hogy kis kezük izmai erősödésével egyre precízebb feladatokat lássanak el.

Létrehoztam egy listát a kisgyerek tevékenységéről, ami nem csak lefoglalja, hanem fejleszti is. Próbáljátok ki őket ti is, hisz minden eszköz megtalálható otthon hozzá.

 1             Gomb persely – csak egy rést kell  vágnod egy kis doboz  tetején és már dobálhatja is bele a szép színes gombokat  Később akár külön válogathatja szín szerint is őket. Garantáltan el fogja foglalni magát egy jó ideig vele. 

 

2                     Bab válogatás – Ehhez a játékhoz szükségetek lesz egy tál babra és egy muffin sütő tepsire. Imádni fogja, a válogatást és a keverést.

 

3                 Dugó a vödörbe – Végy egy csomag dugót, és két kis vödröt ( a legjobb a céklás vödör J ). A legolcsóbb mulatság. Fejleszti a finom motorikát. Nagyon szeretik hosszú ideig lekötik őket.

 4                 Jégkockatartó trükk -Tudjátok mi mindenre jó egy jégkockatartó? Hát bele tenni az apró pomponokat. Micsoda móka! A lehetőségek végtelenek.

 

5                Színes tojások a tojástartóban – Egy másik nagyszerű lehetőség a színek tanítására. Nagyon szeretik a tojástartót kinyitni, becsukni.

 

 

6                 Továbbra is dugdosás, de most pálcák a kávés  dobozba. Ez a játék utazás közben is működik.

 

7                    Mágnesek és fém tálca – Végy egy kisméretű fémtálcát és máris teheted a pom-ponkák aljára a mágnest. Szuper jó móka megfigyelni, hogy viselkednek a tálcán.

 

8                  Fa állatos kirakó – A kicsik imádják az állatokat. Megpróbálják ( és sokszor már sikerrel is járnak ) a figurákat a helyükre illeszteni.

 9               Fa szivárványtorony. Ez talán ennek a korosztálynak az egyik legkedveltebb játék tevékenysége.

 10              Egymásba illesztés – Megmaradtak papírpoharak a hétvégi ünneplésből? Egy napot adjatok nekik és meglátjátok, hogy mit fognak tenni velük. Néhány perc múlva már el is kezdik egymásra rakni és levenni őket.

Nos ezek az egyszerű játékok természetesen még sok – sok ezer dologgal bővíthetők.

Remélem szerzek nektek ezekkel az ötletekkel néhány percet egy kis pihenéshez, a gyerekeknek pedig tartalmas időtöltést, elmélyült elfoglaltságot.

Montessori a csecsemőkorban 3.

A kisgyermekeket hihetetlenül erős, tudattalan belső növekedési folyamat vezérli, hogy olyan tapasztalatokat keressenek, amelyek megfelelnek folyamatosan növekvő fejlődési igényeinek. A felnőtt létfontosságú szerepet játszik abban, hogy gondoskodjon gyermeke fejlesztéséről, mozgási lehetőségeivel teli környezetben. Az agy fejlődése ezekben a korai években mélyen kötődik a mozgáshoz. A Montessori környezet gyakorlati életet biztosít a növekedés elősegítésére, és segít a gyermeknek az alapvető mozgások elsajátításában.

A 6. hónap után a gyermek mozgása már nagyobb teret biztosít a tapasztaláshoz. Eleinte csak forgolódik, majd feltérdel, mászni kezd, ül. Az első születésnapjára már áll és el is indul önállóan. A látása egyre jobb, felfedezte hogy a keze hozzá tartozik,sőt még irányítani is tudja. Tapintásán keresztül szerez tapasztalatokat.

A környezetében lévő játékok kiválasztásában fontos szempont kell hogy legyen a kicsi mozgásának fejlettségi szintje. Segítse a mozgásra való motivációt elő a játék maga. Legyen szabadon, nagy területen! (Most már fontos az óvatosság, hiszen helyet változtat, ezért tegyük a környezetét biztonságossá). A játékok legyenek kemény, és puha tapintásukat egyaránt. Jó ha elgurulnak , hisz az mozgásra készteti őt. Ha gurulás közben még csörgő hangot is ad, az a hallását is igénybe veszi.

Három játék tipp!

 

1. Csörgőhenger, hogy legyen miért nyújtózkodni, mászni. 

2. Gyöngyhullámvasút

3.Szivárványszínű gyűrűtorony

Ezek a játékok színeikkel, formájukkal csalogatják a piciket.

Extra DIY Tipp!

Készítsetek különböző anyagokból “simi táblát”! Egyszerűen vágjatok szőrme, plüss, vászon, filc anyagból egyforma méretű téglalapokat, és ragasszátok egy kartonra, vagy gumira. Imádni fogja a pici fogdosni a különböző érzetet adó felületeket. Eközben pedig szépen lassan fejlődik a tapintása.

 

Jó szórakozást a játékkészítéshez!! Majd meglátjátok milyen jó érzés amikor az általatok készített játék lesz a kedvence! 🙂

Montessori szemlélet

“A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket.”/Maria Montessori/

Napjainkban a bölcsődékben még a hagyományos pedagógiai módszerekkel nevelik, gondozzák a gyerekeket. Nagyon kevés olyan intézmény van ahol valamilyen alternatív pedagógiai módszer szerint élik meg ennek a korosztálynak a hétköznapi nevelését! Pedig valójában a korai gyermekévek kiemelkedő jelentőségűek a fejlődés folyamatában. A születéstől, sőt már a fogantatástól kezdve az első néhány évben a gyerekek olyan mértékben és ütemben fejlődnek, amely egyetlen későbbi életszakasszal sem vethető össze. Nemcsak a kognitív (megismerési) funkciók, a mozgás, a beszéd, a szociális képességek, a viselkedés, hanem a gyermek testi, mentális egészsége is ebben a korai életszakaszban alapozódik meg. A kisbaba agyának növekedése nem elsősorban az idegsejtek szaporodásának, hanem az idegsejtek közötti kapcsolódások (szinapszisok) hálózatos fejlődésének a következménye. Minden tapasztalat, amelyet a baba a mozgás, látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás segítségével a környezetéből szerez, amit a világ felfedezése során megtanul, lenyomatokat hagy az agyában. Az idegsejtek között újabb és újabb kapcsolatok keletkeznek, az agy különböző területei folyamatosan átstrukturálódnak.

Az első életévekben olyan rohamosan alakulnak ki a kapcsolatok és növekszik a szinapszisok hálózata, hogy a második életévre a gyermek agyának tömege eléri a felnőtt agy tömegének háromnegyed részét, öt-hét éves korára a 90 százalékát.

A gyakran használt kapcsolódások további fejlődésre, finomodásra kapnak ösztönzést. Így az olyan „hétköznapi” tanulási folyamatok során, amikor egy gyermek többször próbálkozik, hogy megragadja a csörgőjét, s addig-addig nyújtogatja a kezét, amíg sikerül neki, vagy később, amikor egy kirakós játék darabjainak összeillesztésével kísérletezve végül megtalálja a megoldást, egyre bonyolultabb „áramkörök”, struktúrák jönnek létre az agyában.

Ez a tudományosan bizonyított tény teszi fontossá az 0-3 éves gyermekek tudatos fejlesztését. Mivel a Montesori által alkalmazott módszerrel fantasztikus eredményeket értek el az óvodás és kisiskolás gyermekeknél, az előbb említett kutatási eredmények is bizonyítják, hogy 0-3 éves gyermekek esetében is érdemes alkalmazni a módszert, természetesen az eszközöknek követniük kell a kicsik életkori sajátosságait.

És most ismerkedjetek meg a Montessori a módszerrel!

Montessori pedagógiájának lényege a kimondott szeretet és a bizalom, amit a gyermekekbe vetünk. A hit abban, hogy a gyermek önállóan el tudja végezni mindazt, amire koránál, fejlettségi szintjénél fogva képes. Hisszük, hogy a gyermek saját személyes, individuális lényének okán, pusztán belső motivációján alapulva (ahogyan a játék is) képes önmaga tanítómesterévé válni.

Lényege a gyermek személyiségének tiszteletben tartása: a nevelő semmit nem csinál a gyerekek helyett, csak ha segítséget kérnek. Mindent maguk próbálnak ki, és egyedül tapasztalnak. Ha kilöttyen valami, felmosnak, ha az asztal alá morzsáztak, felsöpörnek.

 „A kisgyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magukra hagyjuk, hanem, hogy segítő szeretettel emeljük köré a megfelelő környezetet… Minél tökéletesebb a környezet, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről…. Arra kell törekedni, hogy a gyermek mindent, amire képes, önállóan el is végezzen.”

                                                                                                                       ( M.Montessori) 

“A Montessori módszer egyik sajátossága a csend, ezt hangsúlyozza, az ún. csendlecke, mely a napi rendszerességével egyfajta kiszámíthatóságot, rituálét visz a gyermek életébe. A csend segít a dolgokat részleteiben látni, finomítja az érzetek észlelését. A csend teszi a dolgokat hallhatóvá. A hallgatással képesek lesznek meghallani és megérteni, amit a másik közölni akar.ugyanakkor lecsillapítja a rohanó világ lüktetését, intenzítását azzal együtt, hogy toleranciát, figyelmet fejleszt, ismereteket bővít.

A Montessori eszközök 5 területe:

  • – praktikus, a gyakorlati élet eszközei
  • – érzékelést fejlesztő eszközök,
  • – matematikai eszközök,
  • – anyanyelvi nevelés eszközei,
  • – kozmikus eszközök.

Természetesen az eszközök, mindig az életkornak megfelelően kiválasztottak.

A Manócska-játszóka gyermekfelügyeletben folyamatosan bővülő fejlesztő játékkészlettel segítjük a gyermekek önálló tevékenységét, fejlődését.

A mindennapi csendgyakorlaton csendkörön keresztül, lelassítjuk a sokszor rohanó élettempót, lecsendesítjük a gyermekeket.

Mindezekkel a nagyszerű módszerekkel szeretnénk hozzájárulni egy toleránsabb, szeretet teljesebb, békés, nyugodt világhoz.

Tartsatok velünk ezen az úton!

Montessori a csecsemőkorban 2.

Az élet első három éve a legfontosabb az ember fejlődésében és potenciáljában.  Mély és kevésbé nyilvánvaló fejlődés zajlik a gyermeken belül. Montessori ebben a periódusban szellemi embrióként utal a gyermekre. A második embrionális periódus az élet első három évében, a születés utáni időszakban keletkezik, amikor a gyermek intelligenciája kialakul, amikor megszerzi azt a kultúrát és nyelvet, amelybe született.

A gyermek, és az emberi elme fejlődésének ismerete lehetővé teszi a környezet számára, hogy felkészüljön a csecsemő igényeinek kielégítésére, és előmozdítsa a függetlenséget, a pszichomotoros fejlődést és a nyelvi fejlődést.

A Manócska Játszóka Gyermekfelügyelet is olyan eszközökkel rendelkezik amelyek a 3 év alatti gyermekek számára igazi Montessori környezetet biztosít.

De milyen eszközökkel tudunk segíteni a 0-6 hónapos babák érzékszerveinek fejlesztésén a teljesség igénye nélkül. Az előző bejegyzésben ajánlott és a hírlevélre feliratkozók által ingyen letölthető fekete-fehér inspirációs kártyákon kívül, a szobába tegyünk egy biztonságosan rögzített tükröt. Ebben nem csak saját magukat láthatják meg a babák, hanem a környezetük visszatükröződését is. Amikor már oda tudnak kúszni mászni a tükörhöz megpróbálják megérinteni, megnyalni, megpuszilni saját tükörképüket.

Másik kedvelt figyelemfelkeltő eszköz, a szivárvány színű szalag. Ez egy egyszerű, de nagyon hatékony szenzoros játék a csecsemők számára. Egyszerűen kössünk színes szalagokat, akár egy baba állványra és helyezzük el a babát alá. Ha ezt  a szabadban tesszük, a kicsik figyelmét le fogja kötni ahogy mozognak a szalagok a szélben. Ahogy a szalag mozog, a baba megpróbálhatja elérni és megfogni a szalagokat, ezáltal segítenek a motoros készségek fejlesztésében.

éKövetkező eszközünk az érzékelő zsák. Egy üveg bébiolajat és egy kis zöld ételfestékkel színezett vizet adjunk egy zárható zacskóba. Szigetelőszalaggal ragasszuk le a földre,  hogy bátran felfedezhesse kisbabánk. Ajánlom hogy inkább 2 zacskóba tegyük a folyadékot a biztonság kedvéért. Nagyon élvezik a kis ujjaik alól kibújó és folyton mozgó folyadékok kergetését! Ezt a játékot nagyobbakkal is játszhatjuk, temperát téve a zacskóba és az ablakra ragasztva a zacskót. Nagyon szeretik az alkotást!!

Utoljára egy olyan egyszerű eszközt ajánlok, amelyet gyorsan elkészíthetünk. Semmi másra nincs szükségünk, csak egy üres 0.5 l palackra színes apró tárgyakra pl. tészta, gyöngyök . Vizet is önthetünk bele, akkor halkabb lesz az eszköz, hiszen mozgás közben nem koccannak a palack falához a benne lévő tárgyak. Tetszeni fog a kicsinek ahogy az eltávolodó üvegben mozognak a színes tárgyak. Mozgásra készteti őket is.

Ilyen, és ehhez hasonló egyszerű általunk is elkészíthető eszközökkel tudjuk érzékelésüket fejleszteni, stimulálni.

Jó szórakozást az eszközkészítéshez!

 

Montessori a csecsemőkorban 1.

A kutatások azt mutatják, hogy a gyermek életének első öt éve a legfontosabb időszak az agy fejlődéséhez. Ebben az időszakban az agysejtek olyan kapcsolatokat hoznak létre, amelyek megalapozzák az összes jövőbeli tanulást. Ezeket az útvonalakat meg kell őrizni, ismétléssel és konzisztenciával, hogy megjegyezzék a kapcsolatokat. A kapcsolatok hálózata befolyásolja az intellektuális kapacitást, a memóriát, a problémamegoldást és a nyelvet. A kapcsolatok többségét kora gyermekkorban, különösen az élet első évében végzik.

A születéstől kezdődően a szülő legfontosabb feladata, hogy a lehető legteljesebb mértékben érintkezzen a gyermekével. Te vagy a gyermeked legjobb tanára. A csecsemő agyát úgy tervezték meg, hogy  legjobban az emberi interakcióból tanuljon. A szakértők azt javasolják, hogy sokat beszéljünk a gyerekekkel. Minél többet hallja a baba a nyelv mintáit, annál könnyebb a nyelvtanulás. A 3 éves korosztálynál akikhez gyakrabban beszélnek, azoknak a  gyermekek IQ-ja 1,5-szer magasabb, mint azoknak a  gyermekeknek, akikhez nem. Mire eljutnak az általános iskolába, sokkal erősebb olvasási, helyesírási és írói készségeik vannak. Mondd ki tevékenységeidet a napod során, vagyis beszélj mindent, amit csinálsz és mindent, ami történik. Miután a babád elkezdett gagyogni, akkor a “csecsemő” beszélgetni kezd. Kérdezd meg a babát, majd hallgass és várd a reakcióját. Ez a fajta kölcsönhatás segíteni fog a szociális és érzelmi készségek fejlesztésében. Javasoljuk, hogy a szülők minden nap, a születéstől kezdve olvassanak gyermeküknek.

Mivel a látás egyike a legkevésbé fejlett érzékeknek születéskor, jó ötlet a baba fejlődéséhez, hogy a szülő stimuláló képet nyújtson elé . A születéskor a baba retinája nem teljesen kifejlődött. A felnőtt retina különböző fényt és színt különböztet meg, de az újszülött retina csak a nagy és a sötét, illetve a fekete-fehér közötti kontrasztot képes észlelni. Észreveheted te is, hogy a baba nagy kontrasztú tárgyakat, például sötét keretes tükröt vagy sötét függönyöket néz a fehér fal előtt.

A csecsemőstimulációs kártyák fekete-fehér mintás kártyák, amelyeket a baba előtt vizuális stimulációs eszközként tartasz. A kutatások azt mutatják, hogy a csecsemőstimulációs kártyák megnyugtatják  a babát, növelik a koncentrációs készségeket, fokozzák a természetes kíváncsiságot és ösztönzik az agysejtek kapcsolatainak kialakulását. Letöltheted a 10 ingyenes csecsemőstimulációs kártyát ha feliratkozol az oldal alján hírlevelünkre.  A kártya leghatékonyabb távolsága a baba szemétől 8-12 cm. Rögzítheted a gyermekágyhoz, a pelenkázó asztal melletti falhoz, az autó babaüléséhez, vagy csak mutasd azt a gyermeked számára, és hagyd, hogy a baba megnézze, amíg elveszíti érdeklődését. Ezek a kártyák az újszülöttek számára akár 5 hónapig is megfelelőek. Győződj meg arról, hogy a baba éber és aktív, miközben ezeket a kártyákat mutatod neki.